Очень плохоПлохоНормальноХорошоОтлично! (голосов: 1, в среднем: 5,00 из 5)
Loading...

Огляд «Багато передач – багато бід?»

У минулі часи велосипедистам вистачало 4 швидкостей, завдяки яким вони прекрасно пересувалися по асфальту і пересіченій місцевості. Про те, чому в наші дні все більша кількість байків, особливо гірських, має від 20 до 30 швидкостей, навіщо вони потрібні, а також як вибрати і налаштувати оптимальну систему перемикання передач, ми поговоримо в цій статті.

Навіщо правильно перемикати швидкості на велосипеді

Усе впирається в таке поняття, як такт. Воно характеризує оптимальну кількість обертів на хвилину для комфортної подорожі на велосипеді. Нормальне значення знаходиться в діапазоні 80-100 оборотів в хвилину. Це дозволяє пересуватися тривалий час без сильного перевантаження і втоми в ногах. Їзда по пересіченій місцевості – це різні схили, на які необхідно піднятися, спуски, де слід набрати максимальну швидкість, а також ділянки ґрунту з різним ступенем прохідності. Для того щоб у всіх цих випадках дотримуватися однакового кадансу, потрібне різне передавальне число. Тобто швидкість буде варіюватися в залежності від складності ділянки, а число обертань стане оптимальним і найбільш комфортним. Все це забезпечує своєчасне перемикання передач.

Що це таке велосипедні передачі

 vtulka Існує 2 основних механізми перемикання передач.

  • Внутрішній (планетарна втулка). Всі елементи системи знаходяться в корпусі втулки заднього колеса і дозволяють забезпечити плавність дій. Такі варіанти відрізняються високою надійністю і міцністю, а також добре захищені від впливу погодних умов. Однак на гірських велосипедах, про які тут йдеться, вони зустрічаються вкрай рідко через високу ціну, неможливість ремонту і настройки в польових умовах. Також ці моделі володіють вбудованим гальмом
  • Зовнішній. Він складається з переднього і заднього перемикача швидкостей. Передній включає в себе набір з 2-3 зірочок (систему) і безпосередньо перемикач (у вигляді рамки, через яку пропущений ланцюг). Він переміщує ланцюг відносно системи. Задній перемикач швидкостей складається з 6-10 зірочок (касети) і перемикача, переміщується відносно касети (у вигляді шестерні, обертання якої зумовлене ланцюговою передачею).
    Це рішення набуло найбільшої популярності з огляду на його простоту, ефективність і відносно невелику ціну.

    Зірочки відрізняються кількістю зубців і розмірами. Найменша має 11 зубців, а найбільша – 42, але бувають і варіації. Різниця між найменшим і найбільшим екземпляром визначає діапазон можливих змін передавального числа. В системі нумерація йде від найбільшої зірочки, в касеті – навпаки. Цієї інформації може вистачити для нормального спілкування в магазині.

    Багато хто забуває про перемикання передач на велосипеді

    zvezdochki-dlja-velosipeda Важливо розуміти, що вибір передачі повинен проводитися на зірочках системи: 1 номер призначений для максимальної швидкості, останній – для підйомів. Для постійної їзди використовується середнє значення. Дані деталі призначені для більш тонкої настройки передавального числа і досягнення оптимального кадансу. Тепер виникає питання, чому їх так багато? Все просто. Неможливо здійснити різке перемикання з великого діаметру касети на малий без пошкодження ланцюга. Крім того, він може порватися. Тонка настройка дозволяє забезпечити стабільність обертання на різній місцевості, при наявності зустрічного вітру, температури і вологості грунту.

    Переходимо до вибору перемикача швидкостей

    Ціновий діапазон досить широкий, проте вирішальну роль грає ступінь експлуатації і вимоги, що пред’являються до обладнання. Для простих прогулянок досить простої, надійної моделі 3-7 (з трьома зірочками в системі і сімома в касеті). До того ж важливо враховувати витратні матеріали. Ланцюг необхідно міняти кожен сезон, а його ціна для 10-зіркової касети може бути в 4 рази вище, ніж для 7-зіркової (через різну товщину ланцюга і однакових вимог до якості і міцності). З іншого боку більша кількість швидкостей забезпечить плавне перемикання. Оптимальний баланс, отриманий в ході дослідження фахівцями Shimano, становить 13% різниця в кількості зубів між сусідніми зірочками. Відповідна кількість цих елементів дозволить не тільки набрати найбільшу швидкість, але і подолати найкрутішу гору.

    Налаштування системи перемикання передач

     Centera Для того щоб правильно налаштувати перемикання передач, необхідно зрозуміти принцип роботи як переднього, так і заднього перемикача. Все зводиться до того, щоб забезпечити положення обмежувальних гвинтів верхньої і нижньої передачі щодо відповідних зірочок (їх там всього 2). Процес здійснюється натягом і ослабленням троса за допомогою важеля на кермі. Якщо гвинти виставлені правильно, а механізм не працює, просто звільніть або натягніть трос в залежності від передач, які не вмикаються.

    Висновок про швидкості велосипеда

    Різні швидкості безумовно потрібні і важливі, а ось їх кількість вибирається на підставі особистих уподобань та фінансових можливостей велосипедиста.