Очень плохоПлохоНормальноХорошоОтлично! (голосов: 4, в среднем: 5,00 из 5)
Loading...

Тест-драйв шосейних дисків в аеродинамічній трубі

Чи готові дискові гальма до професійних велогонок?

На перший погляд, це просте запитання. Диски об’єктивно краще в якості гальм. Вони мають кращу гальмівну силу при ширшому діапазоні умов, ніж будь-які ободні гальма. Але суть перегонів не в зупинці.  Перегони – це швидкість, погоня навіть за зовсім незначними перевагами, які здатні дати фору в порівнянні з конкурентами. Невже в нашому жорстокому світі у дисків немає жодного шансу?

шосейні велосипеди з дисковими гальмами Запитайте професійних гонщиків, механіків, керівників і співробітників команд, чи вірять вони, що потрібно дозволити використання дискових гальм в змаганнях і отримаєте безліч протилежних думок.

Прихильники обох підходів вірять, що велосипеди будуть безпечніше і простіше у використанні з їх типом гальм. Обидві сторони одночасно і праві і неправі.

Ми акцентуємо увагу на швидкості. Безпека і зручність дещо суб’єктивні, і у кожної сторони є з цього приводу свій набір аргументів. А ось швидкість можна виміряти кількісно. У більшості випадків під час дорожніх змагань швидкість асоціюється з аеродинамікою.

Тоді наше запитання стає набагато простіше. Чи можуть дискові гальма витримати конкуренцію з ободними в аеродинамічній трубі?

Протокол тестування велосипеда Specialized S-Works

Повторюваність і точність – дві головні мети будь-якого тестування в аеродинамічній трубі. Для цього ми порівнюємо дві майже однакові рами, пару велосипедів Specialized S-Works Tarmac. Перший з дисковими, а другий з ободними гальмами. За винятком гальмівних механізмів форма рам ідентична.

Specialized S-Works Tarmac Два набори листопадових коліс Rail52 були обладнані однаковими дисками. Один з них обладнаний дисковими втулками, а другий використовує стандартні.

Обидва велосипеда були зібрані однаковим чином з трансмісією Shimano Dura-Ace Di2 і шатунами від Specialized. Гальмівні важелі, звичайно, відрізняються, так як дисковий велосипед використовує гідравлічні важелі R785, а на другому встановлені стандартні важелі Dura-Ace Di2.

Ключовим етапом перевірки був вертикальний кут відхилення від -20 до 20 градусів, адже дискові гальма встановлюються тільки з лівого боку рами.

Тестування проходило в аеродинамічній трубі A2 в Північній Кароліні, якою ми зазвичай користуємося. Загалом, було проведено 70 випробувань.

Результати тестування велосипеда Specialized S-Works Tarmac

Версія Specialized S-Works Tarmac з ободними гальмами швидше, ніж аналогічний велосипед з дисковою системою при будь-якому напрямі вітру. При цьому різниця тільки збільшується в міру переміщення потоку вітру зліва направо.

Диски показують себе найгірше при сильних зустрічних вітрах, особливо з правого боку. Під кутом -20˚, який рідкісний, але все ж іноді зустрічається, різниця між двома Tarmac склала цілих 8 ват.

При більш поширених кутах вітрах, дистанція між велосипедом з дисковими і ободними гальмами в середньому дорівнює 1-3 ватам. Не так багато, але і не дуже мало.

Перспективи шосейних велосипедів з дисковими гальмами

шосейні велосипеди з дисковими гальмами Хоча гальма Shimano br R785 – відмінна річ, в них використовуються супорти, розроблені для гірських велосипедів.

Ми тестуємо проміжний продукт, який дозволяє Shimano почати вихід на ринок дискових гальм, поки UCI вирішує питання їх легальності в дорожних перегонах.

Тому ми впевнені, що невелику різницю при низьких кутах вітру можна з часом подолати через поліпшену інтеграцію і дизайн.

Причиною великих втрат аеродинаміки при високих кутах вітру, швидше за все, є ротор дискового механізму, тому мінімізувати їх буде важко.

Варто сказати, що компанія, що займається виробництвом цих велосипедів, нещодавно провела схоже тестування і виявила меншу різницю між дисковим і ободним варіантами моделі Tarmac. В їх тесті брав участь велосипедист, а в нашому немає. Гонщик не тільки стає новою змінною, а й змінює траєкторію потрапляння вітру на задню частину велосипеда. Тому жоден з протоколів не можна вважати ідеальним.

Flatmount від ShimanoОбодам, яким не потрібна гальмівна доріжка, можна надати форму, яка покращить їх аеродинаміку. Гальмівні супорти з часом теж, ймовірно, будуть зменшуватися. Новий стандарт кріплення супортів Flatmount від Shimano несе з собою гідравлічні шланги всередині рами і розміщує супорти поруч з рамою і виделкою.

На ринку вже продаються рами такого стандарту, і ми очікуємо появи сумісного дискового гальма від Shimano, можливо, рівня Dura-Ace, протягом наступних 18 місяців.

Ми тестували гальма зі стандартними важелями Dura-Ace і підтримують гідравліку важелями R785, відрізняються яскраво вираженими головками, в яких і знаходяться резервуари для масла.

Ці великі важелі, безсумнівно, зробили негативний вплив на результати велосипеда з дисковими гальмами. Якщо Shimano і іншим компаніям вдасться зменшити розмір важелів, наблизивши його до пропорцій звичайних механічних аналогів, різниця випарується.

Важливо також відзначити, що Tarmac Disc відноситься до невеликої групи гоночних рам для дискових гальм. Переважна більшість доступних сьогодні велосипедів з дисковими механізмами не підходять для перегонів.

Вони мають великі шини, погану геометрію і в цілому орієнтовані на інший сегмент. Для таких велосипедів втрата кількох ват нічого не означає. Для їзди на товстих шинах в вертикальному положенні все одно потрібно набагато більше зусиль.

Підведемо підсумки

UCI розраховує прийняти рішення про використання дискових гальм в професійних велогонках протягом декількох наступних років. Для професіоналів втрата навіть кількох ват має величезне значення. Команди витрачають тисячі доларів, отримуючи набагато менше натомість.

Продемонстровані тут результати означають, що велогонщики не стануть добровільно їздити з дисковими гальмами, якщо звичайно, все водночас не перейдуть на диски. Це б в черговий раз урівняв шанси.

На закуску окрема думка з цього приводу від Володимира Чубатюка: