Очень плохоПлохоНормальноХорошоОтлично! (голосов: 3, в среднем: 5,00 из 5)
Loading...

Як вибрати велосипедну вилку для MTB

Що таке амортизаційні вилки, для чого вони потрібні, які види велосипедних вилок бувають, і чому вони так дорого коштують? Вилка- це третина велосипеда за якістю роботи і по ціноутворенню . У цій статті ми розповімо всі нюанси і подробиці, які допоможуть вам зрозуміти вибрати хороший передній амортизатор.

Ми розглянемо вилки для гірських велосипедів для катання в стилі крос кантрі. Для катання бездоріжжям, а тим більше гірською місцевістю з крутими спусками і великим каміннями, хороша, надійна вилка, яка забезпечує якісну амортизацію просто необхідна умова, від неї залежить ваше здоров’я і безпека.

Вилки встановлюють на гірські велосипеди, велосипеди для агресивного катання, катання по бездоріжжю і на деякі моделі кросових і туристичних велосипедів. Вилки, які не мають механізмів амортизації називають ригідними. Ми розглянемо вилки для гірських велосипедів для катання в стилі крос кантрі.

Принцип роботи амортизаційних вилок

97548460

Амортизація (від фр. -amortisseur) – Процес гасіння коливань і поглинання поштовхів, і ударів рухливих елементів у механізмах.

Вилка складається з ніг, штанів, пружини і демпфера, і важелів налаштування. Пружина (повітряна пружина) приймає на себе удари і стискається, вона відповідає за жорсткість вилки і розрахована на певну вагу навантаження, яку вона може витримати.

Демпфер– механізм, який допомагає цій пружині стискатися і повертатися на місце плавно, а не вистрілювати як катапульта. Його налаштування допомагають регулювати швидкість спрацювання і швидкість повернення пружини на місце. Також можна заблокувати вилку, там, де її робота не потрібна, це збільшує швидкість.

У якісних вилках, за рахунок цих технологічних вигадок, колесо має майже невідривний контакт з поверхнею, а вилка відпрацьовує (поглинає, злизує, їсть) нерівності, поштовхи, вібрації, коли ви їдете вперед, вниз, або вгору. Вона забезпечуючи комфорт, і можливість швидко і маневрово проїжджати складні ділянки, не отримувати удари по руках і по велосипеду.

Як має працювати якісна робоча велосипедна вилка

Від складності механізму, і якості матеріалів залежить ефективність амортизації, плавність і швидкість роботи, міцність вилки (вона ж бере на себе всі удари вашого катання) і відповідно – ціна.

Амортизаційні велосипедні вилки бувають

Залежно від принципів і механізмів роботи вилки поділяються на види:

  • Пружинні

  • Пружинно-еластомерні

per-vilka-2

Вилки перших двох видів можна віднести до найменш працюючих, вони не забезпечують комфортного відчуття від катання. Їзда на такому велосипеді не сильно відрізняється від катання на ригідній вилці. Але додає велосипеду до ваги і ціни. З іншого боку, всі велосипеди початкової та середньої ціновій категорії оснащені такими вилками, це певна данина моді.

Механізм роботи – пружина, яка стискається в момент навантаження, вона не чутлива до дрібних перешкод, не гасить вібрації, віддає удар в руки, і відскакує, коли їй хочеться, а не коли це потрібно вам. Еластомер- шматок гумки (як канцелярський ластик) протидіє зворотному відскоку пружини, трохи його пом’якшуючи, за рахунок механічного тертя гуми по штанам, і в’язкості мастила. Це більш комфортний варіант, але все одно, добре він не працює.

При температурі +5 вилка застигає і стає кам’яною. Термін життя таких вилок – 1-2 роки, потім вони амортизують за рахунок люфту (що небезпечно), або клинять і не працюють взагалі. Але для катання в прогулянковому режимі по парках їх ресурсу цілком вистачає. Вони дешеві, і ціна хороший індикатор комфорту.

Для наочності: і Таврія і Лексус – машини які їздять, але ж, є нюанси. Пружина-Таврія, еластомер- Ланос.

  • Повітряно-масляні

fox-digital-high-pressure-shock-pump-review03

Якісні вилки, в яких застосовуються складні технології. Вони дорожчі за ціною, виготовляються з якісного металу, ноги добре відполіровані, і це вже та необхідність для серозного, технічного і катання, та їзди на довгі дистанції.

Вони амортизують за рахунок металевої пружини, повітряної пружини (картриджа зі стисненим повітрям: повітря, як пружина, стискається під тиском і повертається на вихідну позицію, коли тиск зникає) і картриджа з маслом. Поєднання цих технологій в різних комбінаціях дарує нам комфорт у сідлі.

Майже у всіх сучасних вилках використовуються повітряні камери високого тиску. Жорсткість вилки регулюється кількістю повітря (тиск в повітряній камері), який ми вдувати спеціальним насосом.

Такі вилки будуть добре працювати як у тендітної дівчини до 50 кг, так і під м’язистим чоловіком з вагою під 100 кг, налаштувати їх просто і швидко. На скільки продавлюватиметься вилка, контролюється легким п-ш-ш-ш, а не фізичними властивостями металу, з якого зроблена пружина.

Демпфер- масляна камера, в якій ходить поршень. Від удару в’язке масло перетікає вгору через отвір в клапані, а опісля, повертається назад. Ось від того, з якою швидкістю воно повертається назад, залежить швидкість відскоку пружини (повернення пружини в стан спокою).

Це регулюється спеціальним поршнем на вилці (за фактом, механічне регулювання ширини отвору в клапані, через яке масло повертається), і дозволяє налаштувати вилку під потрібні умови катання. Наприклад, коли багато дрібних камінчиків відскік повинен бути швидким.

Такі вилки працюють, поглинають вібрації, не вистрілюють, і не дають ударів по руках, колесо їде не відриваючись від землі, а вам зручно і радісно. Як правило, в одній нозі пружина, а в другій механізм компенсації відскоку.

У сучасних вилках можуть комбінувати системи повітря-масло, повітря-пружина-масло, пружина-масло (але пружини стоять дуже якісні). Вони довговічні, допомагають переносити ударне навантаження іншим вузлам велосипеду, і всі інші деталі теж живуть довше. Ціна таких вилок починається від 200 у.е, і воно того варте. Якщо повернутися до машинної аналогіі- то в цьому класі комфорт від Тойоти до Лекскуса.

Поширені бренди велосипедних вилок

велосипедная вилка внутри

  • RockShox. Деталі даного виробника є найбільш поширеними серед всіх категорій байкерів. Моделі даного бренду представлені у всіх цінових діапазонах. Це якісні вилки.
  • Fox. Це виробник дорогих і якісних амортизаційних вилок для катання по горах з високими навантаженнями, для любителів і професійних спортсменів.
  • Magura. Дорогі і надійні вироби високого рівня, призначені для аматорів і професійних спортсменів, у нас досить рідкісні.
  • Manitou. Рівень вилок даного виробника відносять до середнього і професійного сегменту. Їх так само, не часто зустрінеш.
  • RST. Деталями цього виробника комплектуються велосипеди низького і середнього цінового сегмента, їх надійність і якість відповідні.
  • SR Suntour. Це найпоширеніша модель вилок в нашій країні. Крім оригінальних моделей пружинних і еластомірних вилок, багато виробників брендують ці вилки, для своїх велосипедів низької та середньої цінової категорії. Але ще Suntour пропонує якісні повітряно-масляні вилки, які непогано конкурують з моделями RockShox.

 

Налаштування велосипедної вилки: важелі та перемикачі, що, навіщо?

lockout

LockOut (Блокиратор)

Найпростіша і зрозуміла механічна функція блокування пружини (картриджа). Пружина перестає працювати, вас не розгойдує, наприклад на рівній дорозі або в підйомі, тим самим заощаджуються ваші сили. Присутній навіть на найдешевших моделях.

Важливо контролювати ті моменти, коли ви заблокували вилку, і за звичкою переїжджаєте перешкоди, а вилка не працює, і велосипед може організувати Вам вільний політ.

У деяких дорогих моделях кнопка яка включає цю функцію винесена на кермо, тобто, перемикатися можна без зупинки, на ходу, а це зручно.

SAG вилка Preload (Попереднє навантаження)  налаштування жорсткості пружини. По факту, цей важіль дозволяє настроїти покажчик (SAG) – величина у відсотках, яка відображає, на скільки просяде ваша вилка, коли ви просто сядете на велосипед і дасте на вилку навантаження у вигляді вашої ваги. Для МТБ цей показник повинен бути 15-25% від ходу вилки.

Він потрібен, що б правильно налаштувати роботу вилки. Якщо вона сильно просідає – вам може не вистачати ходу вилки для подолання перешкод, і сильно розгойдувати там, де це не потрібно, якщо не досить просідає – не буде достатньо відпрацьовувати дрібні перешкоди, і бити по руках.

На пружинних варіантах це досить не ефективне налаштування, жорсткість – пружини- це її механічна властивість, хочете поміняти жорсткість – змініть пружину. На качанах з повітряним картриджем цей показник регулюється тим, скільки повітря ви накачаєте в вилку, під вашу конкретну вагу.

отскок на вилке rebound

Rebound швидкість відскоку вилки– швидкість, з якою пружина повертається у вихідне положення після стискання. Цей показник відповідає за м’якість і швидкість, з якою вилка буде готова знову спрацювати.

Як вже писали- за це відповідає важіль, який регулює ширину отвору в масляному картриджі, чим ширше отвір – тим вища швидкість відскоку.

На практиці якщо виставити швидкість нижче, ніж вам потрібно -вилка буде не готова одразу відпрацювати нові перешкоди, і буде спізнюватися. Якщо швидкість відскоку більше ніж вам треба – то вилка буде «відскакувати» вам в руки і трохи підкидати при переїзді перешкод.

Актуально для вилок старших моделей, у яких є демпфер.

360486-3

Швидкість стискання (сompression) швидкість стискання пружини – при високому показнику – пружина буде більш жорстко і швидко працюватиме при наїзді на перешкоди, при більш низькому – буде більш плавною і м’якою. Це показник так само, допоможе вам налаштувати оптимальні параметри вилки під себе та під свої умови катання.

Жорстка вилка- для більш агресивного катання, коли треба відпрацьовувати камення і удари від стрибків різко та швидко. Але при їзді по прямій- різко і швидко не треба, треба що б відпрацьовувалися дрібні нерівності. Це задоволення так само,  тільки для власників якісних вилок з демпфером.

Зараз, на дорогих велосипедах, навіть є кнопка на кермі, яка може скоротити розмір ходу вилки, якщо хід великий, а він вам весь у конкретний момент не потрібен. Але це рідкість.

І про налаштування – комбінації з цих 3-х налаштувань допоможе відчувати себе на велосипеді добре і зручно. Як правило, люди собі виставляють налаштування, і на них катаються роками. Хороша схема. Але ми радимо Вам прислухатися роботи вашої вилки, і не боятися щось змінювати в налаштуваннях, якщо вилка працює якось не так, шукайте ідеал.

Який хід вилки мені потрібен?

Кращій вибір – 100 мм. Золотий стандарт майже для всього.

Допустимі коливання в межах +/- 20 мм ходу. Якщо ви катаєте щось інше, то ви вже розумієте, навіщо Вам потрібна вилка з великим ходом. Є ще 80 мм, але це про бюджетні та підліткові моделі. І ви ж пам’ятаєте, що бюджетні вилки не працюють.

Якщо ви купуєте вилку окремо від велосипеда, обов’язково зверніть увагу на характеристики рами, там написано, якої довжини вилка (Fork length) Вам потрібна. Якщо купите довше або коротше – є шанс порушити геометрію велосипеда і зіпсувати всі ходові характеристики.

На що звернути увагу при виборі велосипедної вилки

выбор велосипедной вилки

Ціна: Чому хороші вилки дорого коштують ми вже розповіли. Якщо ви покаталися деякий час на велосипеді і вже вбили свою еластомірну вилку, а їздити вам хочеться багато, і вам це подобається аж до захвату – купуйте хорошу вилку. За ціною це буде те ж саме, що 2-3 рази купити погану, а термін експлуатації у хороших вилок при правильному догляді значно довше.

Про комфорт, та інший світ можливостей для катання ми теж вже говорили. Якщо ви просто катаєтесь по парку і вас все влаштовує, рости ви не хочете – ремонтуйте еластомірку.

Якщо у Вас вже стоїть гарна вилка, але хочеться ще більше хорошу – і ви не знаєте, куди ще витратити грошей – можете вкластися в апгрейд, але при цьому ви повинні чітко розуміти, що воно вам дає, і навіщо вам полегшувати велосипед на ці 200 грам за N доларів.

Якщо ви маєте намір брати участь в гонках, хороша і дорога вилка допоможе вам у чомусь виграти.

Стиль катання: тут є дві опції: для їзди і для більш агресивної їзди зі стрибками. В горах потрібна хороша вилка, на ґрунтах потрібна хороша вилка, при стрибках хороша амортизація взагалі не замінна. І техніка. Якщо не вміти технічно їздити – вилка не вирішує. Але якщо її немає, технічно їздити дуже складно. Тому, вибираючи вилку, ви ж уже розумієте, де і як ви хочете їздити. Якщо ще не розумієте – беріть гарну вилку початкового рівня, в разі чого – продаєте її,  і купуєте вже те, що вам треба.

muddy-2

Вага наїзника: Якщо ви важите в рамках середньостатистичної норми-особливих проблем не буде. Якщо ви легкі та тендітні – вилки з повітряним поршнем дають можливість налаштувати вагу під себе.

Якщо ваші 100 кг бадьоро переміщаються з великою швидкістю вниз по камінню, полегшені вилки з тонкими ногами не купуйте. Треба вибирати моделі, які мають великий запас механічної міцності.

Зазвичай, вилки розраховані на максимальне значення в 110 кг, тому, обов’язково вивчіть ці параметри перед покупкою. Брати товсті ноги, контролювати жорсткість, правильно накачувати, головне, що б вона не пробивалася (ситуація, коли вилка втискається повністю і в кінці можна почути характерний звук удару ніг об нерухомі частини, ситуація чревата тим, що можна пошкодити нутрощі вилки, а ремонтувати її складно і дорого, і не завжди можливо)

Популярність і легкість в обслуговуванні: дивний критерій, але поки, в наших умовах, дорогі вилки до нас завозять рідко, а фахівців, які могли б їх лагодити – не так багато. Тому, намагайтеся вибирати популярні моделі, таким чином ви гарантуєте собі, що в разі чого, знайдете майстра, який таку вилку вже бачив і вміє, і запчастини до неї можна буде купити у нас в країні.

На жаль, у нас в Україні, немає сервісних центрів відомих виробників. А слати на ремонт вилку в іншу країну бандероллю – сумнівне задоволення.

 Який діаметр ніг краще обрати?

Краще 32мм. Ноги впливають на загальну вагу вилки і на вагу всього велосипеда відповідно. Ноги бувають сталевими і алюмінієвими. А ще їх анодують, покривають різними покриттями і захистами, щоб уберегти від корозії, підвищити міцність і характеристики ковзання. При виборі потрібно розуміти, що для Вас важливіше: вага, ціна, міцність.

Чи потрібна хороша вилка для їзди асфальтом?

Для їзди асфальтом існують спеціальні дорожні і шосейні велосипеди. З ригідною вилкою. Частина міських велосипедів мають амортизаційну вилку. Якщо розглядати комбіновані варіанти -ґрунт / асфальт- то так, вилка потрібна. У будь-якому випадку, ви зможете її заблокувати.

В умовах наших доріг, які в деяких місцях, як після бомбардування, і в містах є бруківка, бордюри  і купа інших перепон – використання амортизаційної велосипедної вилки цілком виправдано. Хоча, по суті, це не зовсім правильно. Вирішуйте самі, головне, щоб вам було зручно. Думок і дискусій з цього приводу дуже багато. Ну а найкращий вихід з цієї дилеми- мати 8 велосипедів на всі випадки життя.

Догляд за велосипедною вилкой

ТО вилки

Ділимося секретом. Ніколи не мийте вилку Керхером. І втулки. Вилки зараз виробляють герметичними-в дорогих моделях передбачено багато вигадок, що б в виделку не потрапляла вода і бруд. Тобто велосипед можна полоскати в річці, і якщо він якісний, то йому нічого після цього не буде. Якщо забруднились – протріть ноги ганчіркою. Деякі маркетологи рекомендують спеціальні силіконові спреї, але їх ефективність не доведена.

Обов’язково потрібно здавати вилку на ТО. Або перебирати її самостійно, якщо у Вас настільки прямі руки. Навчальних відео вистачає з головою. Якщо цього не робити, то ноги може з’їсти корозія, а механізми можуть перестати адекватно працювати. Тому, якщо ви побачили, що на вилці якісь підтікання або згустки масла- несіть до механіка.

ТО потрібно робити 1-2 в сезон, в залежності від інтенсивності катання і того, як часто ви потрапляєте в грязюку. Якщо все робити правильно, то ваша вилка може відслужити Вам 20 і більше тис км пробігу. Головне, щоб в ній не виявилося заводського браку, але від цього, на жаль, ніхто не застрахований.

Що стосується пружинок і еластомірок- то часта переборка буде робити Ваше життя трішки комфортнішим. Вони якраз і перестають працювати через те, що захист від бруду там поганий, і вилка натягує всякого всередину, забивається і завмирає.

Де придбати велосипедну вилку?

Fox

Найпростішим і вигідним варіантом буде – купити з велосипедом. Хороші вилки за приємними цінами, особливо, в сезон знижок, купують на зарубіжних сайтах з продажу . Там продається широкий асортимент від різних виробників, і є з чого вибирати.

Потрібно почекати кілька тижнів, отримати посилку, встановити і приймати поздоровлення. Але, якщо з нею щось трапиться – доведеться слати назад, якщо поломка – гарантійний випадок. Виписувати запчастини, теж, часто, доводиться за кордоном.

Механіків, які добре розбираються в складних амортизаторах, і можуть все добре полагодити – потрібно знати, любити і пригощати смачненьким, вони рідкісні.

Ловіть розпродажі та чорну п’ятницю. І ще, так як стандарт коліс 26 ” перестає бути модним, вилки цієї категорії зараз дуже добре розпродають за приємними цінами.

Через невисоку купівельну спроможність до нас не везуть багато дорогих і вилок, вибір хороших моделей дуже мізерний і купувати тут буде трохи дорожче. Є ринок б.у вилок, там, де можна купити вилку дешевше, але з усіма супутніми ризиками.

Що ж стосується варіантів еластомірних і дешевих- хороший вибір є в наших магазинах, але прочитавши цю статтю, подумайте, чи потрібні вони вам. Так само, в магазинах є вилки пружинно-масляні, за 100-200 баксів, але їх, чомусь, ніхто не рекомендує, деякі моделі не придатні для ремонтування. Краще доплатити ще трохи, і купити собі гарну річ, яка буде працювати довше і краще.

Хороші велосипедні вилки, рекомендуємо:

51emiezpsml-_sl1000_

Сподіваюся у нас вийшло доступно розповісти про вилки і привести в порядок картинку про ці чудові механізми. Для того що б купити вилку, не обов’язково досконально розуміти всі ці складності.

Що б не бути голослівними, ми хочемо дати деякі суб’єктивні рекомендації по вибору. Ми запитали двох веломеханіків, і трьох спортсменів (вони добре розбиратися в темі) що б вони порекомендували купити, в різних цінових категоріях, людям, які хочуть купити гарну амортизаційну вилку на велосипед.

Дешеві пружинні та еластомірні вилки – різноманітні Suntour – які підбираються під розмір колеса, і в цілому, нічого особливого виділяти серед них не варто.

RockShox

Хороші амортизаційні вилки початкового класу: там вже є системи амортизації, регулювання, масляний демпфер, і їх цілком вистачає для комфортного і активного катання по пересеченке і в горах, прайс 200-300 у.о:

Rockshox ХС30 і ХС32, раніше вони називалися Tora. Гарні як пружинні версії так і повітряні версії. Suntour RaidOn хороший зразок якості, яке разюче відрізняється від моделей дешевше.

fox32-1-of-10-1459868423738-nldl1v2trfpn-1200-80

Хороші амортизаційні вилки середнього класу: там уже використовується більше всіляких технологій для більш чіткої роботи і тонкого налаштування. Підходять для активного катання з елементами ударних навантажень, будуть актуальні для вас, якщо ви їздите багато, женетесь за легкою вагою велосипеда, комфортом, берете участь в змаганнях, або любите технічно кататися в таких місцях-де гарна робота амортизатора необхідна.

Прайс від 300 до 500 у.о. Назвемо, напевно, самі заслужено популярні вилки RockShox Recon і Reba, Sid, якісний Suntour Epicon, Axon.

У Fox є легендарна лінійка вилок Float 32 для МТБ, на розпродажах можна зловити хорошу ціну.

0622e68832572cad9f6ef8778a284492

Хороші амортизаційні вилки високого класу: тут ми говоримо про краще, що може бути на велосипедах: технологічність, легкість, чіткість роботи механізмів, і кращі інженерні інновації, які придумали, щоб їздити було кльово.

Будуть актуальні, якщо ви любите максимальний комфорт, маєте багато грошей, берете участь в змаганнях, або просто хочете, щоб Вам все заздрили. Прайс на таких вилок починається від 400 у.е, і до …

Fox вилки цього бренду мають багато власні конструкторських рішень, поганого вони просто не випускають, і цілком заслужили свою репутацію … і ціну.

Lefty – однонога вилка, яка вважається найбільш жорсткою в світі і таким собі фетишем серед велофанатів.

В цій статті ми не розглядаємо дорогі вилки з великим ходом, які використовуються в екстремальних і стрибкових активностях.

Сподіваємося, що ця інформація була вам корисна, прагніть кращого,  використовуйте всі ті можливості, які нам дарує прогрес, для того, що б відкривати нові можливості катання на вашому гірському велосипеді!